Måndag

Tillbaka efter några spända och jobbiga dagar. Har varit lite nere senaste dagarna, men nu funkar jag bättre! Hugo fick besök av hovslagaren. Fanns ju ingenting att ta eftersom han blev så hårt verkad i Tyskland men han fick fötterna lite filade i alla fall. Lika bra att låta honom kollas när hovis ändå är på plats för att verka de andra hästarna. Han är så himla go min fina häst.

Imorgon drar jag till mitt förrförra stall för att titta på stallvärdens 2-åring. Det är superkul att se jämnåriga till Hugo tycker jag. Superspännande! Roligt att träffa matten också såklart. Hon planerar att sitta på honom i höst. Kan säga att jag och Hugo kommer nog inte ta sig så långt som de, i alla fall inte så snabbt. Han ska få växa i sin stora kropp bättre och stabilisera sig tänkte jag. Sen kan det mycket väl hända att jag får ryck då och då och ber någon slänga upp mig barbacka på honom. Skulle inte förvåna mig om jag fick för mig att hoppa upp själv ute i hagen någon dag heller. Hehe


Morbror Gustafs och min outfit på sommaren. Såhär red jag ofta under sommaren. Här hade jag i alla fall grimma och grimskaft, ibland hade jag inte ens det. Och Gurra som kunde få tokryck ibland..

Kommentarer
Postat av: Emily

Sv: Nämen, kul! Jag har försökt få kontakt med en Jennifer Bredell som har hästen Felicitas men hon verkar väldigt svår att få tag på så det blir nog inte av...

2012-01-21 @ 23:12:29
URL: http://livetmedella.blogg.se/
Postat av: Sabina Borenius- ronda.blogg.se-Hästblogg

Sv: Hej, kul att du svarade! :)

När jag var 11-12 satte jag upp lappar i hela min kommun där jag skrev att jag sökte sommarjobb; allt från gräsklippning, barnvakt eller djurpassning. Detta var en egen idé jag kom på och jag fixade själv alla lappar+ åkte runt och satte upp dom i affärer, parker etc. Jag fick några ströjobb den sommaren men fick även jobb hos en familj med två barn på 4 och 5 år. Jag fortsatte sitta barnvakt i ett och ett halvt år hos familjen och då tjänade jag 70:-/h. Jag gick då i sjuan/åttan och gick upp kvart över fyra på morgonen för att gå till familjen (mamman jobbade natt och pappan började jättetidigt), sitta barnvakt till halv åtta och sen åkte jag direkt till skolan. Samtidigt tog jag några småjobb där jag bland annat delade ut reklam etc.



När jag var 15( skulle fylla 16) år och skulle gå över till stor häst sa min mamma att hon inte skulle ha råd längre, så då skrev jag helt enkelt ett eget CV och gick runt i hela Stockholm för att försöka hitta ett jobb. Var väldigt trögt men jag var envis och till slut så var det en inredningsaffär som anställde mig. Jag började på 70:-/h där också och jobbade varannan helg+en/två kvällar i veckan. När jag jobbade kvällarna hade jag medryttare eller hjälp till min häst.



Idag är jag uppe på 105:-/h, har fått löneförhöjning två gånger plus har säkrad heltidstjänst så fort jag tar studenten i juni. Jag har haft egna låsnycklar och bankansvar i två år. Just nu jobbar jag varannan helg (har fullt OB på helgerna och därför tjänar jag väldigt bra) för att jag går sista terminen på IB, så har inte jättemycket tid. Ska dock gå tillbaka och ta en kväll i veckan så fort jag tar körkortet vilket förhoppningsvis är om nån vecka. Men jag började inte på någon "skyhög" lön utan allt gick enligt handelsavtalet (kontrakt och lag), utan anledningen till varför jag kan tjäna så mycket idag är för att jag är extremt noga när det kommer till mitt jobb då jag värderar den möjligheten jag har, att tjäna egna, bra pengar och detta har gjort att jag kunnat jobba mig uppåt. Cheferna tycker helt enkelt väldigt mycket om mig och vet att dom kan lita på mig!



Min vardag består oftast av att jag går upp fyra/halv fem för att gå till stallet och rida+fixa, åka till skolan, plugga 4 timmar per dag, jobba, träna eller andra saker för att slutligen ramla i säng vid 23/24 på kvällen. Det är tufft och slitsamt men jag klagar aldrig, för att det här är ändå mitt val och något jag väljer att göra. Jag fick växa upp väldigt tidigt i och med allt ansvar jag alltid haft och därmed har jag lärt mig att aldrig sluta blicka framåt och att alltid vara fruktansvärt envis, för att det ger resultat! Jag trodde inte för tre år sen att jag för 2011 skulle ha en slutlig årsinkomst på över 100 000:-, gå på världens svåraste gymnasieutbildning OCH ha häst men det är inte omöjligt. Det handlar bara om hur man prioriterar, hur mycket man orkar och hur mycket vilja man har ;) Jag sitter i stort sett aldrig still, har ett strikt schema varje dag och i stort sett hela mitt liv är planerat in i det minsta. Kan låta tråkigt för vissa men jag vet att min envishet kommer att ta mig någonstans, i den riktningen jag vill. Jag betalar som sagt allt för min häst och har en månadsinkomst som snittar på ungefär 6000-7000:-, mer vid lov och när jag är ledig.



Oj vad långt det blev! Men så ser det ut iaf :) Hoppas du fick svar på dina frågor! :)

2012-01-21 @ 23:27:31
URL: http://ronda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0