Mini-me!

Tänkte att jag skulle berätta lite om hur, när, var och varför jag började rida.

Varför? Jag har så länge jag kan minnas tyckt om alla möjliga sorters djur. Hästar, kossor, grisar, hundar, marsvin, kaniner, hamstrar osv.. Hundar har alltid funnits i mitt hem så det har blivit en självklarhet mer eller mindre. Hästar däremot är lite utav mitt eget påhitt. Varken mamma eller pappa vet eller kan något om hästar och är inte heller så intresserade. I närheten av där jag bor ligger ett stall som vi ofta gick förbi när vi gick promenader (vilket blir ofta när man har en mamma som älskar att promenera och dessutom har hund). Redan när jag var mini visade jag ett speciellt intresse för hästarna. Även fast jag inte kunde prata ordentligt ville jag titta på dem, pekade och pratade bebisspråk. Så fort jag sen började prata och gå, vilket jag gjorde väldigt tidigt var det till hästarna jag ville! Att klappa och prata med dem var det bästa jag visste. Jag hade en släkting som skulle börja rida för att träna upp sin koordination och balans som inte var så bra. Genom henne kom mamma på att hon kunde låta mig börja rida eftersom jag var så intresserad.

Hur, när, var?

Sagt och gjort, 1993 då jag var ca 2,5 år fick jag börja rida barnridning på Uppsala Ponnyklubb. Då åkte mamma eller pappa ut med mig dit varje lördag och så "red" vi ut i skogen en kvart på ridskolans ponnyer. Mina föräldrar säger att jag lyste hela jag efter de 15 minuterna i skogen haha.



Här i röd jacka, på skäcken, sitter mini-Vickan!

Efter att mamma och pappa märkt att jag älskade det började jag så småningom "rida" på ett privat stall i närheten av där vi bor. Där hade de barnridning på söndagar och jag minns lite från det faktiskt. Kommer ihåg att man fick stå på kö och vänta på sin tur, sen fick man åka runt på hästen ett varv på ridbanan. Detta kostade 10 kronor, haha! Dessvärre var ju inte jag nöjd med ett varv och man fick inte åka två på samma gång så det var bara att börja om och ställa sig på kö igen. Mamma och pappa fick ladda upp med en massa tior inför söndagarna..

Tillslut blev jag så stor att jag ville börja på ridskola. Mamma och pappa var väl inte jätteglada över det men envis och jobbig som jag var (okej, ÄR) så tjatade jag mig blå. Det gav tillslut resultat och hösten 1998 började jag rida på ridskola - i samma grupp som min bästis! Ingen av oss visste att vi skulle få börja rida i samma grupp så det blev en rolig överraskning. Jag minns fortfarande allra första gången. Jag hade haft feber, ont i halsen och varit ganska dålig i några dagar men jag ville så gärna gå första gången och mamma kunde ju inte säga nej när jag längtat så mycket.. Förs hade vi teori och därefter fick vi rida, jag red hästen Mulle. Mulle är en musblack b-ponny, okänd härstamning men troligtvis finns det russ och islandshäst i honom.

År 2002 när jag var 11,5 åkte jag på ridläger första gången, då hemma på ridskolan. Det var läskigt att vara borta från mamma och pappa en hel vecka, minns jag att jag tyckte. Men åh så nyttigt det var, jag utveckades massor!



Här är lilla jag på stora Kejsarn 2002. Kejsarn är f -83 e. Cyrill u. Katinka (polsk import) och är 172 cm i mankhöjd. Jag kan inte förstå varför lilla jag fick ridlägrets största häst, jag var inte speciellt lång för min ålder.. Gissa vem som kom upp på hästen sist när ridläraren en träning sa att vi inte fick använda pall?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0