Foten del 3 (OBS! KÄNSLIGA PERSONER VARNAS!)

Har packat och städat lite i köket så nu känner jag mig lite mer nere på jorden igen. Tänkte att det kunde vara dags för en till del om min krossade fot!

Hur som helst, veckorna som gick slapp mamma och pappa trycka på mina tår varannan timme. Den betydligt mer erfarna läkaren berättade att det var ett dumt påhitt mest.. Jätteskönt att slippa ha nån som kommer och stör varje timme även på natten så de följande 3 veckorna sov jag ca 14 h per natt och ofta under dagarna. När jag inte sov åt jag mestadels. Tyvärr hade jag inte så bra aptit men jag gick ner i vikt rätt mycket så jag hade inte så mycket val, dessutom skulle jag äta i samband med att jag fick mina mediciner.

Efter att jag fått träffa den duktiga fotkirurgen bestämde vi att jag skulle få komma till henne på återbesök. Vi kan kalla henne för Fk A, för att göra det enklare. De följande två veckorna (alltså v 2 och 3 efter skadan) fick jag komma på kontroll endast en gång i veckan. Vecka 2 när jag kom till sjukhuset togs foten ur skenan och jag fick träffa Fk A igen. Hon berättade att benen inte låg så bra i foten och gav mig två alternativ för hur det skulle fixas till.
Alternativ 1: Låta foten läka ihop fel. När foten har läkt färdigt, vilket tar minst ett år, operera "rätt".
Alternativ 2: Benen har börjat läka ihop under veckan som gått. Däremot inte helt så det går att knäcka loss de och trycka de på rätt plats.
Jag valde såklart alternativ 2 eftersom det förmodligen skulle ge bäst resultat. Att fötterna fungerar är viktigt för mig eftersom jag dansar balett.

Foten lokalbedövades med fyra stick på olika ställen och en halvtimme efter att jag fått bedövningen kom Fk A tillbaka och kände på foten och frågade hur det kändes. Jag svarade (förutom att skrika av smärta när hon nuddade foten) att det stack en del i läpparna och ansiktet. Detta var tecken på att en liten del av bedövningen gått upp istället för ner i foten. Efter ännu en omgång lokalbedövning och ytterligare väntan började knäckandet. Fk A tog de benen i foten som skulle flyttas och knäckte de och tryckte de på rätt plats. Behöver jag säga att det var bland det äckligaste och mest smärtande jag någonsin gjort..?


Fräsch bild va? Foten är gul, huden börjat släppa mm..

Efter detta ännu en omgång röntgenplåtar, ny gipsskena och äntligen hemgång! Fortsättning följer..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0